ABSTRAKTY WYSTĄPIEŃ I OSOBY PROWADZĄCE
10 czerwca (poniedziałek) - wykłady
9:30 - 11:00 | "Jak mentalizacja może wspierać profesjonalistów pracujących z rodzinami w obszarze profilaktyki krzywdzenia małych dzieci?" Mentalizacja odnosi się do wyobrażeniowej zdolności do nadawania sensu zachowaniom i działaniom – zarówno własnym, jak i innych osób – w kategoriach celowych stanów mentalnych, takich jak potrzeby, emocje, myśli, przekonania, wartości i pragnienia. Jako taka jest nadrzędną funkcją umysłową, która łączy i organizuje wiele różnych elementów, w tym zdolności do metapoznania społecznego i empatii społecznej, które umożliwiają poruszanie się w otoczeniu społecznym. Zdolność ta jest luźno powiązana z wczesnymi doświadczeniami przywiązania i jest postrzegana jako rozwojowy kamień milowy. Zakłócenia i zaburzenia we wczesnym doświadczeniu przywiązania mogą wpływać na to, jak silnie ugruntowane są zdolności mentalizacyjne jednostki. Mentalizacja zapewnia zatem ramy pozwalające sprostać opisanym wyżej wyzwaniom dla profesjonalistów, w szczególności jest podstawą dla zrozumienia rozwoju dziecka, pozwala przyjąć postawę kliniczną sprzyjającą nawiązaniu współpracy, nawet w przypadku braku zaufania, i przekonuje rodziców, że informacje i wiedza, które posiada specjalista, mogą być dla nich istotne. Mentalizacja jest również procesem, w którym profesjonalista pracujący z rodzinami może przepracować traumatyczne doświadczenia. Odnosi się to zarówno do klientów, jak i zastępczej traumy, której może doświadczyć w ramach swoich ról. |
---|---|
Dr Rory Bolton - współprowadzący (wraz z Gerrym Byrnem) SOLAS Oxford Community Interest Company. Dyrektor programowy opartego na mentalizacji programu terapeutycznego dla osób dorosłych (MBT) w Centrum Anny Freud w Londynie. Pielęgniarz, psychoterapeuta psychoanalityczny i specjalista w zakresie MBT z ponad 30-letnim doświadczeniem w pracy z osobami ze złożoną traumą rozwojową. Pracuje w ramach NHS w Wielkiej Brytanii. | |
11:30-13:00 | "Mentalizowanie niewerbalnych relacji rodzic-dziecko jako narzędzie w przeciwdziałaniu przemocy wobec małych dzieci" Parental Embodied Mentalizing to podejście teoretyczne i sposób oceny, skupiający się na niewerbalnych relacjach między rodzicami a dziećmi. Ocenie poddaje się zdolność rodziców do zrozumienia stanu psychicznego niemowlęcia w oparciu o kinestetyczne reakcje całego ciała dziecka oraz sposób, w jaki rodzice dostosowują własne wzorce kinestetyczne. Ocena zdolności mentalizowania rodzica z wykorzystaniem metody PEM polega na analizie zapisów interakcji nagranych na wideo z wyłączonym dźwiękiem i badaniu diadycznych interakcji fizycznych chwila po chwili. Badania dowodzą, że PEM pozwala przewidzieć rozwój emocjonalny, poznawczy i społeczny dziecka, a także koreluje z czynnikami po stronie rodzica, w tym ze zdrowiem psychicznym matki. Parental Embodied Mentalizing Intervention to ocena kliniczna i interwencja oparta na badaniu PEM. Służy do pomiaru częstotliwości występowania fizycznych czynników ochronnych i czynników ryzyka w diadach rodzic-niemowlę wysokiego lub niskiego ryzyka. |
dr Dana Shai - psycholożka, wykładowczyni, pracownica naukowa w Academic College Tel-Aviv-Yaffo. Zajmuje się badaniem wczesnej matrycy relacyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem werbalnego i fizycznego mentalizowania rodziców oraz tego, jak przekłada się ono na trajektorię rozwoju dziecka. Opracowała empiryczne podejście pod nazwą Parental Embodied Mentalizing oraz opartą na nim interwencję kliniczną. Stosuje te metody w swoich projektach badawczych, nauczaniu, szkoleniach i superwizji. | |
14:00-15:30 | "Nie uda się bez mentalizacji.... o doświadczeniach projektu NeuanFANg w pracy z rodzinami małych dzieci" W prezentacji projektu „neuanFANg“ zostanie przedstawiona koncepcja pracy z rodzinami borykającymi się z wieloma problemami, które uczestniczą w programie „Pomocy rodzinie w wychowaniu dzieci i młodzieży“. „NeuanFANg“ jest projektem półstacjonarnym, którego celem jest przeciwdziałanie krzywdzeniu dzieci, skierowanym do dla rodzin z dziećmi do 6. r.ż. Prowadzący zapoznają słuchaczy z koncepcjami i metodami pracy grupowej (Multi Family Therapy MFT) na bazie mentalizacji. Praca z rodziną w ramach projektu przebiega kilkufazowo. Zaczyna się od interdyscyplinarnego spotkania środowiskowego przedstawicieli różnych instytucji, w tym pomocy społecznej i ochrony zdrowia - wspierających te rodziny, a kończy przeprowadzeniem tzw. „rady rodzinnej“. W czasie wystąpienia zostaną zaprezentowane koncepcje, które włączają w proces terapeutyczny wszystkich członków rodziny, również tych nieobecnych, a także inne osoby mogące włączyć się w proces przejęcia odpowiedzialności za wychowanie dziecka. W pracy z rodziną specjaliści pomagają rodzicom rozwinąć umiejętności odczytywania własnego stanu mentalnego a także stanu mentalnego dzieci i otaczających ich osób. |
Karolina Nowak - ukończyła studia pedagogiczne na Freie Universität w Berlinie i studia podyplomowe dające tytuł terapeuty rodzinnego w Instytucie Context w Berlinie oraz studia podyplomowe z zakresu terapii grupowej (MFT) w Instytucie Drezdeńskim. Od 2005 roku zatrudniona w stowarzyszeniu FamilienANlauf e.V pracując jako pedagog. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z rodzinami, w których występuje przemoc i trudności wychowawcze. Udziela porad indywidualnych i prowadzi zajęcia grupowe z zakresu profilaktyki krzywdzenia dzieci oraz zajęcia terapeutyczne. | |
Rudi Zutz - ukończył studia psychologiczne w Freie Universität w Berlinie. Ma tytuł magistra z psychologii rozwojowej. Od 2013 r. pracuje w stowarzyszeniu FamilienANlauf e.V. W latach 2013-2014 w Dreźnie kształcił się w zakresie pracy wielorodzinnej (Multi Family Work) wg Michaela Scholza i innych. Od 2014 r. jest członkiem zespołu wielorodzinnej pracy. W 2015 kształcił się w obszarze doradztwa systemowego (Systemic Counseling). W 2024 r. ukończył szkolenie Lighthouse. | |
16:00 - 17:30 | "Terapia dalekiego zasięgu - rola terapii par w tworzeniu wspierającego środowiska dzieci" Wystąpienie ma na celu pokazanie użyteczności i ograniczeń terapii par jako ważnego narzędzia dla pomocy społecznej i ochrony dzieci. Ma także pokazać – w jak najbardziej przystępny sposób – jak myśli wydobyte z psychoanalitycznej terapii par mogą zasilić i poszerzyć uważność terapeutów pracujących z dziećmi i rodzinami. Dzieci oglądają parę rodziców z niezwykłą uwagą. Jeszcze zanim wkraczają w świat języka mówionego, oglądają życie pary jak niemy, przejmujący film. Może być to potężny obraz, który pozwala rozwijać marzenia o ufnej relacji, głębokim zrozumieniu, komplementarności, więzi, miłości intymności, pasji. Zasila on też pierwotne i nowe lęki, smutek i cierpienie, przejmujące idee dotyczące tego, co to znaczy być z drugim człowiekiem. Dzieci zapamiętują, przeżywają, zapisują w sercu relację taką, jaką widzą i rozumieją. Wprowadzają ją do swojego umysłu, a później staje się ona niewidoczną ramą, która kształtuje ich wewnętrzny świat. Dzięki zrozumieniu głębokich, nieświadomych – a dla dzieci widocznych gołym okiem - aspektów swoich relacji, rodzice mogą pomóc swoim dzieciom kształtować obraz takiej pary, która przezwycięża swoje początkowo nieuchwytne problemy. |
Piotr Kasprzak - psycholog, certyfikowany psychoterapeuta Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Absolwent kursu Psychoanalitycznej Terapii Par zrealizowanego pod przewodnictwem Stanleya Ruszczyńskiego i Mary Morgan. Koordynator merytoryczny Zespołu Hospitalizacji Domowej Szpitala Dorosłych Dzieci i Młodzieży SU w Krakowie. Członek Zarządu Krakowskiej Fundacji na rzecz Psychoterapii i Rozwoju "Dom Terapii". Prowadzi szkolenia dla psychoterapeutów w ramach całościowych kursów Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. |
11 czerwca (wtorek) - warsztaty
TEMAT I | "Emocje i regulacja emocji u niemowląt i ich rodziców jako podstawowy element profilaktyki krzywdzenia małych dzieci" W czasie warsztatu uczestnicy zostaną zapoznani m.in. z etapami rozwoju niemowląt, z adaptacyjnymi i nieadaptacyjnymi sposobami regulowania emocji przez dorosłych oraz poznają długofalowe skutki nieadaptacyjnych zachowań i komunikatów rodzicielskich na funkcjonowanie dzieci w późniejszych etapach rozwoju. |
---|---|
dr n.med. Lidia Popek - Specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży, pediatra, certyfikowany psychoterapeuta i superwizor Sekcji Naukowej Psychoterapii i Sekcji Naukowej Terapii Rodzin Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, certyfikowany psychoterapeuta European Association for Psychotherapy, psychoterapeutka Psychoanalitycznej Psychoterapii Rodzic – Niemowlę. Prezes Polskiego Stowarzyszenia Zdrowia Psychicznego Niemowląt. Od ponad 10 lat jest Konsultantem wojewódzkim w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży w województwie mazowieckim. Była przez wiele lat ordynatorem Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży IPiN, a od 2019 reaktywowała i prowadzi Oddział Psychiatryczny dla Dzieci MCN. Jest pomysłodawczynią i Kierowniczką Projektu „Siła więzi” Psychoterapii Rodzic-Niemowlę w Mazowieckim Centrum Neuropsychiatrii. Autorka wielu publikacji, artykułów naukowych i licznych wykładów. Aktywnie działa na rzecz rozpowszechniania wiedzy na temat zdrowia psychicznego niemowląt i małych dzieci oraz zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży. Jest organizatorką kilku oddziałów psychiatrycznych w Polsce. | |
Katarzyna Kwaśny-Czehak - psycholożka, psychoterapeutka pracująca w nurcie PIP (Parent Infant Psychotherapy), analityczyka jungowska (PM IAAP) oraz superwizorka aplikantka SAP (Society of Analytical Psychology). Członkini Zarządu Polskiego Towarzystwa Psychoanalizy Jungowskiej oraz Polskiego Stowarzyszenia Zdrowia Psychicznego Niemowląt. Ma doświadczenie w pracy psychoterapeutycznej z dorosłymi, dziećmi i rodzinami, w tym z rodzicami z niemowlęciem. Pracowała na oddziałach psychiatrycznych szpitali, w poradni psychologiczno-pedagogicznej , w ośrodku wczesnego wspomagania rozwoju, a także w ośrodku dla osób pokrzywdzonych przestępstwem. Prowadzi szkolenia w obszarze psychologii analitycznej i psychologii małego dziecka oraz przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Interesuje się analizą marzeń sennych w kontekście indywidualnym i kolektywnym. Prowadzi macierze śnienia społecznego. | |
TEMAT II | "Zrozumieć to chronić: mentalizacja kluczem do zrozumienia świata dziecka" W czasie warsztatu uczestnicy dowiedzą się czym jest mentalizacja, jak można jej używać w swojej codziennej pracy z dziećmi oraz jak rozwinąć postawę zaciekawienia i otwartości na przeżycia drugiej osoby. Ponadto prowadzące opowiedzą o obserwacji klinicznej grupy przedszkolnej dzieci w wieku 5 lat, pracy z rodzinami dzieci w różnym wieku oraz grupach dla dzieci rozwijających empatię i wrażliwość na siebie i innych. |
Aleksandra Wierzejska - magister psychologii, psychoterapeutka dzieci, młodzieży i dorosłych, certyfikowana psychoterapeutka terapii uzależnień. Absolwentka szkolenia psychoterapeutycznego w Instytucie Analizy Grupowej „Rasztów” IAGR, ukończyła kurs “Problematyka wczesnej interwencji i zdrowia psychicznego małych dzieci” w Instytucie Matki i Dziecka. Posiada certyfikat The University of Warwick “Babies in Mind: Why the Parent’s Mind Matters”. Ukończyła szkolenie w zakresie Terapii Uzależnień Instytutu Psychologii Zdrowia, certyfikat Nr 1P/0602/2011. Wyszkolona w innowacyjnej metodzie mentalizacji w ramach brytyjskiego programu Lighthouse MBT Parenting Programme. Uczestniczka seminarium psychoanalitycznego z Obserwacji Niemowląt Ory Dresner z British Psychoanalytic Association. Doświadczenie kliniczne zdobywała m.in. w placówkach leczenia uzależnień w Warszawie, Ośrodku Rehabilitacji i Terapii Psychiatrycznej dla osób z Podwójną Diagnozą w Garwolinie, Środowiskowym Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży Warszawa-Wola. Regularnie uczestniczy w superwizjach, seminariach i konferencjach. Współautorka programu Centrum Małego Dziecka EZRA. Współtworzy i pracuje w Ośrodku Psychoterapii Dobra Więź oraz w gabinecie prywatnym w Piasecznie. | |
Maria Wolak-Chmiel - magister psychologii, certyfikowana psychoterapeutka - analityk grupowy, nr certyfikatu 80. Członek Instytutu Analizy Grupowej Rasztów IAGR. Absolwentka psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Ukończyła szkolenie psychoterapeutyczne z analizy grupowej w Instytucie Analizy Grupowej Rasztów, szkolenie z rozwoju empatii u dzieci metodą B.A.S.E. Babywatching, szkolenie z mentalizacji w ramach brytyjskiego programu Lighthouse MBT Parenting Programme, szkolenie z terapii niemowląt oraz seminarium psychoanalityczne z obserwacji niemowląt. Doświadczenie w pracy klinicznej zdobywała m.in.: w Klinice Psychiatrii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Ambulatorium Terapii Rodzin w Krakowie, Specjalistycznym Ośrodku Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie oraz Środowiskowym Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży Warszawa-Wola. Swoją pracę poddaje superwizji oraz regularnie uczestniczy w seminariach i konferencjach naukowych. Jest współzałożycielką Fundacji Inna Perspektywa, działającej na rzecz rozwoju empatii u dzieci. Obecnie współtworzy i pracuje w Ośrodku Psychoterapii Dobra Więź oraz gabinecie prywatnym w Warszawie. | |
TEMAT III | "Widzieć dziecko - grupowa praca z rodzicami małych dzieci w oparciu o mentalizację w doświadczeniach specjalistów przeciwdziałających krzywdzeniu małych dzieci" W czasie warsztatu zostanie przybliżone pojęcie mentalizowania, jako umiejętności widzenia świata dziecka z jego perspektywy. Omówiona zostanie również praca grupowa skierowana do rodziców, której celem jest umożliwienie rodzicowi wejście w perspektywę dziecka, zobaczenie odrębnego sposobu doświadczania i myślenia przez dziecko, a w konsekwencji uchronienie dziecka przed krzywdzeniem. Do udziału w warsztatach potrzebna będzie gotowość do skorzystania z własnych doświadczeń „bycia rodzicem/bycia dzieckiem”. |
Anna Kossakowska - absolwentka Wydziału Psychologii oraz Wydziału Socjologii na Uniwersytecie Warszawskim, psychoterapeutka w trakcie ostatniego roku szkolenia w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym, członkini Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychodynamicznej. Odbyła szkolenia w obszarze wsparcia psychologicznego, profilaktyk, interwencji w sytuacji doświadczania kryzysu, a także kurs pracy z rodzicami małych dzieci w oparciu o mentalizację. Pracuje w Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę jako psycholożka i psychoterapeutka w Poradni dla Rodziców Latarnia Morska, a także w prywatnym gabinecie. Pracowała telefonie zaufania dla dzieci i młodzieży 116111, ukończyła staże psychoterapeutyczne w Centrum Ingenium i w Instytucie Psychiatrii i Neurologii. |
|
Magda Winiarska-Smoczyńska - psycholożka, psychoterapeutka, absolwentka uniwersytetu SWPS, studiów podyplomowych z diagnozy klinicznej dziecka i jego rodziny na Uniwersytecie Warszawskim, Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Ośrodku Regeneracja oraz całościowego szkolenia psychoterapeutycznego w Krakowskiej Katedrze Psychiatrii. Odbyła szkolenie z metody pracy z rodzinami opartej na metalizowaniu w Anna Freud Center w Londynie i cały czas szkoli się z zastosowania metalizowania w pracy z rodzinami. W Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę pracuje terapeutycznie z rodzinami z małymi dziećmi. |
|
Justyna Wichot-Dreghiciu - absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego, ukończyła pięcioletni kurs psychoterapii ze szczególnym uwzględnieniem terapii rodzin w Fundacji Rozwoju Terapii Rodzin NA SZKLAKU. Ma uprawnienia do pracy metodą wideotreningu komunikacji. W Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę prowadzi psychoterapię, warsztaty umiejętności rodzicielskich i grupy psychoterapeutyczne dla rodziców małych dzieci. | |
Maciej Chodorek - certyfikowany psychoterapeuta psychoanalityczny i członek zwyczajny Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychoanalitycznej. Ukończył również całościowe szkolenie z terapii systemowej rodzin, a od kilku lat rozwija się w nurcie mentalizacji. W Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę pracuje w Poradni dla Rodziców Latarnia Morska. |
Organizator zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w programie konferencji do dnia wydarzenia.
ZAPOZNAJ SIĘ Z REGULAMINEM ZAPISÓW I UDZIAŁU W KONFERENCJI>>
PRZEJDŹ DO ZAPISÓW >>