W drugim dniu konferencji w ramach każdego bloku sesji równoległych zaplanowane zostały również warsztaty. 
Liczba miejsc jest ograniczona - w każdym warsztacie może wziąć udział maksymalnie 30 osób.

Obowiązują zapisy (formularz dostępny na stronie dla osób zarejestrowanych na konferencję). Liczy się kolejność zgłoszeń oraz profil zawodowy. 
Zgłoszenia będą weryfikowane.  Można dokonać zapisu wyłącznie na jeden warsztat.

ZAPISY ZOSTAŁY ZAKOŃCZONE


  • WARSZTAT W RAMACH SESJI RÓWNOLEGŁYCH 9:00 - 10:30
Procedura „Niebieskiej Karty” dla praktyków - Renata Durda „Niebieska Linia” IPZ, Justyna Podlewska, FDDS

Zapraszamy do udziału osoby pracujące z Niebieską Kartą

W czerwcu 2023 r. kolejny raz zatrzęsła się ziemia pod obszarem przemocy domowej - weszła w życie nowelizacja ustawy, która mocno zmieniła pracę zespołów interdyscyplinarnych i grup diagnostyczno-pomocowych. Od nazewnictwa ("przemoc w rodzinie" na "przemoc domowa") po przesunięcie ciężaru pracy w procedurze na oddziaływania wobec osób stosujących przemoc. Osoby od lat pracujące w tym obszarze od roku próbują odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Nie pomogła w międzyczasie zmiana władzy i związana z nią nowa organizacja działów w administracji publicznej. Wobec tych zmiennych proponujemy udział w warsztacie, który pomoże odnaleźć się praktykom w nowej aktualnej rzeczywistości: prawnej, administracyjnej i merytorycznej. Warsztat jest skierowany do osób, które już pracują i biorą udział procedurze "Niebieskie Karty", skupi się na praktycznych aspektach pracy w procedurze (łącząc kompetencje dwóch prowadzących). Warsztat ma charakter superwizyjny, uczestnicy mogą przygotować zagadnienia do omówienia ważne z ich perspektywy .


  • WARSZTAT W RAMACH SESJI RÓWNOLEGŁYCH 11:00 - 12:30
Jak pracować z „Kwestionariuszem analizy zagrożenia dziecka” w praktyce pracowników socjalnych i kuratorów? - dr Anna Krawczak i Jolanta Zmarzlik, FDDS

Zapraszamy do udziału kuratorki i kuratorów oraz pracownice socjalne i pracowników socjalnych.

Warsztat dotyczy praktycznej pracy z „kwestionariuszem analizy zagrożenia dziecka opartym na strukturalnej analizie czynników ryzyka” na podstawie kazusów przygotowanych przez prowadzące. Niezbędne będzie doświadczenie pracy kuratorskiej/socjalnej, aby móc się do niego odwoływać w trakcie zadań warsztatowych. 


  • WARSZTAT W RAMACH SESJI RÓWNOLEGŁYCH 13:30 - 15:00
Metodyka przesłuchania dzieci dla sędzi/ów, biegłych psycholożek/gów i prokuratorek/ów - Maria Keller-Hamela, FDDS

Zapraszamy do udziału sędzie i sędziów,, biegłe sądowe i biegli sądowi, prokuratorki i prokuratorów

Dzieci, które zostały pokrzywdzone przestępstwami występują jako świadkowie w procedurze karnej. Często są jedynymi świadkami zaistniałych zdarzeń i dlatego niezwykle istotny jest sposób, w jaki będą przesłuchiwane. Szczególnej uwagi wymagają zadawane pytania oraz atmosfera przesłuchiwania – czy będzie na tyle przyjazna, aby mówić nawet o bardzo trudnych przeżyciach. Powyższe czynniki mają ogromny wpływ na wartość dowodową takiej rozmowy. Warto zauważyć, że dziecko nie rozumie procedur prawnych, czuje się winne, obawia nieznanej sytuacji i konsekwencji obciążenia bliskich mu osób. Ważne jest dostosowanie rozmowy do wieku rozwojowego, sposobu rozumienia i zakresu słownictwa dziecka. W czasie warsztatu zostanie przedstawiona metodyka przesłuchiwania małoletniego świadka opracowana w Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę na podstawie Investigative Interview Protocol amerykańskiego Narodowego Instytutu Zdrowia i Rozwoju Dziecka (NICHD) autorstwa prof. Michaela Lamba oraz Ten Step Investigative Interview prof. Thomasa D. Lyona. Wyniki wieloletnich badań prowadzonych przez wymienionych naukowców wykazały, że korzystanie z tej metodyki maksymalizuje liczbę prawdziwych informacji uzyskanych od dziecka dzięki aktywizowaniu jego pamięci i narracji za pomocą formuły otwartych pytań. Bardzo ważnym elementem metodyki jest przedstawienie i wyjaśnienie praw i obowiązków świadka zobrazowane przykładami na początku przesłuchania i ćwiczenie narracji z dzieckiem na podstawie neutralnych lub przyjemnych wydarzeń z jego życia. Na warsztacie będziemy dzielić się doświadczeniami z prowadzenia przesłuchań z dziećmi, rozmawiać o trudnych sytuacjach i jak sobie z nimi radzić.